Bývalý bubeník INEKAFE Jano Rozbora (2003-2006) prehovoril bez cenzúry !

0

Kapelu INEKAFE pozná  snáď každý, preto ju netreba bližšie predstavovať. Ako všetci vieme, jej lídrom je Vratko Rohoň, preto sa Vám pri jeho mene vybaví INEKAFE, a pri INEKAFE sa Vám vybaví zase Vratko. Avšak táto kapela nie je celá len o Vratkovi, má a aj mala iných členov, ktorí tvorili to slovo „KAPELA“. Nám sa podarilo skontaktovať a urobiť rozhovor s Janom Rozborom, ktorý tam hral od roku 2003 až po ukončenie kapely v roku 2006. S IK nahral album “ Bez Udania Dôvodu“ a zúčastnil sa aj na najväčšom koncerte IK v Poľsku na Woodstocku (2003). Na otázky typu „Ako to celé s IK bolo “ Vám odpovie Jano v nasledujúcom rozhovore.

Po ukončení kapely INEKAFE v roku 2006 sa v podstate na teba trocha zabudlo. Čo podstatné sa v tvojom živote od vtedy zmenilo ?

V prvom rade sa chcem poďakovať za rozhovor, teší ma, že je tu niekto, kto na mňa nezabudol… No zmenilo sa asi iba toľko, že nežijem na Slovenku, odsťahoval som sa do Írska.“

Čomu sa momentálne venuješ ? Máš nejakú kapelu ?

„Spravil som si školu na zvukára/producenta a venujem sa nahrávaniu a produkovaniu hudby. Mám novú kapelu, trocha iný štýl clasic metal, Lancelot Lynx. Pred rokom som nahral a vydal sám naše Ep a tento rok  v novembri ideme nahrávať náš prvý debut ktorý by mal vyjsť asi tak na jar na budúci rok.“

Troška sa vrátime na tému INEKAFE.

Ako si sa do kafé vlastne dostal?

Ako hodnotíš tvoje obdobie strávené v tejto kapele ? V akom vzťahu si s Vraťom, Forusom a ostatnými terajšími členmi kapely ?

„No do kafe som sa dostal asi tak, že pred kafe som hral v skupine Vanilla club s ktorou sme vydali album „Superfantastic“ a  odohrali sme s nimi asi 2 turné. Skamošil som sa s Forusom a začal som si s nim chodiť hrávať jamovať iba tak do nasej garáže na Prístavnej. Potom došlo kafe za mnou s ponukou, že im odišiel bubeník Dano a že majú pripravený album, či to s nimi neskúsim. Ale že musím to nacvičiť do 15 dní (toto si presne pamätám), lebo 1. mája sa už ide do štúdia. Tak že či áno alebo ne. No a ja že áno. Tak som drtil 15 dní 10 hodín v horúcej garáži. No a bolo. S chalanmi momentálne nie som v žiadnom styku. S Rohoňom som sa nevidel od 2006 a ani nerozprával. S Forsusom si tak možno raz za rok zavoláme na Skype, ale to je asi všetko. No a Dodo a Wayo tak tých som videl minulý rok na Vianoce v Randali.“

Máš nejakú príhodu z koncertu na ktorú spomínaš rád a naopak nerád ?

„Na všetky príhody spomínam rád, či už na rozbíjanie hotelov, zapaľovanie smetiakov alebo bitku ako rešeto s Rohoňom v dodávke počas jazdy pred koncertom, hehehe .Potom bol ale dobrý koncert … možno jeden z najlepších čo sa tyká performingu.

PS. A to nie som jediný z histórie kafe čo sa sním pobil tvrdý fight 🙂 🙂 je náš viacej „

Veľa ľudí zaujíma, prečo si sa nevyskytol v comebackovej zostave IK. Bol si vôbec o novej ére kapely informovaný ?

“ Heh ,OK, takže poporiadku. v roku 2006 Rohoň došiel s vecou, že už nechce robiť muziku, že už je starý či čo a že končíme, lebo že chce byť pilot, mať zamestnanie ako normálny človek. Tak sme sa stretli u Fecka, rozdelili si majetok kapely čo ostalo ( volga, odposluchy atd..) a pobrali sa každý svojou cestou. Ja som si už hrával s kamošom taký numetal  a chceli sme Forusa aby išiel do toho snami, ale že on nechce začínať od začiatku novú kapelu, že to dlho trvá a tak. No a on vlastne bol už nejakú dobu v Londýne, tak sa tam vrátil. Ja som onedlho išiel do Írska za kamošom ,no a už som tam ostal a spravil som si vlastnú kapelku. Asi po dvoch alebo troch rokoch ani neviem už presne mi zrazu Forus vola, že sa ide hrať. Ja že super a Forus mi hovorí, že ale bez teba. Že už začali cvičiť z Dodom a Wayom. No a ja že aha, OK, tak FUCK OFF, hehehe. Ale nebol som nasratý, lebo som už mal rozrobený nový projekt. Ale to, čo teraz napíšem je skutočná tvár Rohoňa, aký bol a aký je. No a dostávame sa k veci že vlastne Rohoň ma už nepotreboval tak ma odstránil tak, ako to robil vždy a zo všetkými. Neviem koľko kráť sa zmenila zostava IK, ale vždy on bol ten chudáčik a všetci ostatní boli navine- zlí. Uspal ma sladkými rečičkami a keď som nepochodoval tak ako pískal, bolo zle. Vždy robil všetko pre peniaze a za všetkým videl iba peniaze. Keď nemal nikoho iného, tak som mu bol dobrý, a keď sa udobril po rokoch s Pražencovcami, tak nemal ani toľko odvahy mi povedať, že už s nimi nehrám. Je to potkan a vždy bol. Však posledne turné ,čo hrali, tak už sa s ním nikto nerozprával a kapela jazdila sama o on sám, lebo sa sním nedalo vydržať. Stretli sa na pódiu ,na zvukovku a potom 5 min. pred koncertom a bolo. Preto aj Wayo hneď odišiel. To nie je kapela, to je šrot. Každý kto tam hrá tam je iba pre jeden dôvod a to sú peniaze. Ja by som nešiel nas5 ani za všetky lowe. „

Ako hodnotíš tvorbu IK pred tvojím nástup a po comebacku ? Počul si ich nové CD? (Čo si o ňom myslíš)

„No ja som bol vždy metalista, ale tým, že som hrával punk, tak som sa do toho dostal a ľúbilo sa mi to. Dano ,ex bubeník kafe, bol totálny kokot ,viem, že celé albumy mu museli chalani doslova hovoriť, že čo má kde hrať, aký prechod atď. Mal som 22-23 rokov a ľúbilo sa mi to najviac sa mi ľúbil album Čumil. Ten bol sprodukovaný na 100%. Treba povedať ,že ako charakter je úplný kokot Rohoň , ale ako skladateľ je super. Zrobil desiatky hitov a predal strašne množstvo albumov. Klobúk dole to hej.. S mojím nástupom sa tvorba trošku zmenila, kafe bolo ťahané do tvrdšieho štýlu, čo sa odzrkadlilo aj na predaji albumov. Dostali sme  síce zlatú platňu , ale z minulými albumami sa to nedalo ani porovnať.

A nový album? No coment :)“

Čo pre teba znamenalo obdobie v IK ?

„Obdobie v IK pre mňa znamenalo veľa hrania a veľa času stráveného na festivaloch v Backstagy. To je úplne Ine Kafe vzadu za pódiom ako vpredu ,kde musíš čakať hodinu na hajzel alebo na klobásu…:) Stretol som sa z veľa svetovými kapelami a muzikantmi. A samozrejme trošku  aj tej slávy. Preto ako som spomínal už na začiatku, spomínam iba v dobrom, nemám zlé zážitky aj keď niekedy to bolo PEKLO ,hehe hehe. Na obdobie s kafe spomínam len v dobrom, strávil som 3 roky na turné a veľkých festivaloch. Bola veľká sranda. To leto čo som nastúpil tak sme hrali Woodstock v Poľsku, kde bolo cca 450 000 ľudí a hrali sme na hlavnom pódiu, čo asi nikto zo Slovákov nikdy hrať nebude. Hrali sme aj v USA na CS festivale v Chicagu.“

Čo ti dalo Inekafe ?

„Kafe mi dalo ako už som spomínal veľa hrania a koncertov. Zdokonalil som sa v hraní , v rýchlosti a veľa veľa dobrých spomienok.“

Maťo Turcer (FOH) po koncerte INEKAFE 2005, kedy bol jej členom  🙂

Aká bola tvoja obľúbená pesnička od IK ?

„Takže moja najobľúbenšia skladba od ine kafe vždy bola a bude, ktorú som aj najradšej hrával je AKO IDIOT. HEh aj ked toto bola skladba ,na ktorej som pohorel na prvom konkurze kafe v roku 2000, keď ma Rohoň kontaktoval či nejdem hrat. Ale pohorel som ako papier, lebo som bol čajový bubeník v tých časoch. Trvalo ďalšie 3 roky až kým som sa vypracoval a vyhral na úroveň, ktorú Dodo predtým nadiktoval ako pubertiak. Je to najlepšia punková skladba z celej histórie slovenského punku.“

Keby bola možnosť, vrátil by si sa do IK?

„Do kafe by som sa už  nevrátil ,mám svoju vlastnú kapelu i keď by som si rád zahral z nejakými ľuďmi odtiaľ, ktorých mám stále rád aj keď s nimi neudržujem žiaden kontakt.“

Okrem INEKAFE si však hral aj v inej známej slovenskej skupine – Vanilla club. Trošku nám porozprávaj o období v tejto kapele.

„No jasne VNC. Tam to cele začalo. Boli sme slušňaci, mal som 20 roky ako tak som búchal tie hrnce no a hrali sme v garáži, asi ako každý. Pamätám si ,že dali sme dokopy VNC asi v januári a v máji došlo kafe, že či s nimi nejdeme na šnúr,u lebo im vypadla predskupina. Už ani neviem, ako sa volali ale myslím ,že boli  od Prešova či skade boli ciboha. No a od mája sme hrali až do decembra myslím že?. Potom sme nahrali album „Superfantastic“ a išli s kafe na ďalšiu šnúru alebo ne? To už si nepamätám ale viem, že sme hrali šnúru aj s Horkýže Slíže. Mali sme červenú dodavku, popiči bola len žrala jak hovado. Celý honorár išiel do nádrže, ale cestovalo sa 1. triedou heh.

No a potom došiel apríl 2003 a to už kafe úradovalo, že odišiel Dano, ale však to už som povedal ako to bolo, to už sa vie….“

Dalo by sa porovnať nejako obdobie v IK a vo VC ?

„Obdobia v obidvoch kapelách boli asi rovnaké, čo sa týka hrania furt na cestách len z rozdielom, že v kafe to bolo o dosť viacej. Lebo ako VNC sme boli mladá začínajúca kapela a do kafe keď som nastupil, tam bol celý plán a harmonogram na celý rok už dopredu pripravený. Však Kafe patrilo jednu dobu za najpopulárnejšiu kapelu. Bol to ako sen ,zrazu sa dostať na pódia veľkých festivalov.“

Čo tvoje hudobné začiatky a prečo práve bicie?

„Prečo pravé bicie? Lemo, môj foter je bubeník, tak bol môj vzor, Chcel som byt ako on. Už keď som bol malý tak ma uč,il nejaké tie rytmy zahrať a hlavne sa mi ľúbilo ,keď mávali skúšky  u nás doma a mohol som počúvať a vidieť ,ako to celé funguje v kapele. Aj keď ma naši strčili na klavír a celú základku som musel chodiť na klavír a teóriu. OOOOJ ,neznášal som to, ale neskôr sa mi to obrovsky zišlo vedieť hrať aj na iný nástroj a hlavne dneska je to super, že viem noty, pomáha mi to v produkovaní hudby.

Nakoniec čo ma držalo celú éru kafe bol jasne že Travis Barker. Myslím, že hovorím za všetkých punkových bubeníkov, on to proste pustil do sveta a nemal konkurencie čo sa tyká pop punkovej scény. Preto aj môj image (číro, roztrhané tričko…) a samozrejme postavenie bubnov sa odrážalo na mne. Ale časom ma to prešlo, vyrástol som z toho opičiť sa po niekom a našiel som si vlastný štýl čí už hrania alebo všetkého. Apgeadol som si zostavu, hrám na dva kopáky a 4 prechody 2 hajtky viac činel a zdokonaľujem sa sám tým, že cvičím každý deň. To by som odkázal každému mladému bubeníkovi a muzikantovi tam doma že je nutné, aby si sa venoval KAŽDÝ deň cvičeniu či už len hodinu. Nájsť si svoj vlastný štýl a v ňom sa zdokonaľovať. A hlavne vydržať stoj čo stoj za každú cenu. Nevzdávať sa toho. Tiež som sa do kafe dostal až na druhý pokus.“

Sleduješ súčastnú slovenskú hudobnú scénu ?

„Ja mám upiči  všetky Slovenské a České stanice, číže mám obraz čo sa deje v Paneláku 🙂 heh

A Slovenska tvorba? Možno budú fanúšikovia trocha prekvapený mojou odpoveďou, ale jediný kto má úroveň je RYTMUS, aj keď ho nijako nepočúvam, ale ide si svoje a má svetovú úroveň. Drží sa štýlu udávaného svetovým pop music, číže ako hovorí, všetci čo ho nenávidia (mu závidia), môžu isť dopiče, lebo on zarába love a o tom celý hudobný priemysel je. Dovi dopo 🙂 Konečne niekto na Slovenku dal do úzadia Žbirku a Elán. Však po 30 rokoch už by mohli isť dopiče nie? Stačilo! „

Čo plánuješ vo svojom živote a kapele do budúcnosti ?

„No ako som už spomínal ,tak v novembri ideme do štúdia na tri týždne nahrávať náš debut ktorý by mal vyjsť na jar budúceho roka. Na december máme niekoľko koncertov v UK, z ktorého by malo byť aj DVD live koncert. Ak sa všetko podarí, tak by sme mali hrať zo spevákom z Black Sabath Tony Martin.

A Na jar už je pripravená šnúra z Tim Ripper Owen (ex Judas Priest).. No a hlavne sa budem snažiť dokončiť nahrávacie štúdio, ktoré je v štádiu začatia stavby..:) „

Ako skúsený hudobník, čo by si odkázal všetkým svojim fanúšikom ?

„Vydržať a vydržať čo to stojí. Nevzdávať sa, aj keď prídu neúspechy. Je to ťažké a hlavne začiatky, prvé koncerty, malo ľudí, nevyplatený cesta atd. Ale všetci si tým prešli či už to trvalo dlhšie alebo kratšie. Hlavná vec je neprestať si veriť , obetovať tomu všetko a vydržať až do cieľa…“

…“ A hlavne vydržať stoj čo stoj za každú cenu. Nevzdávať sa toho. Tiež som sa do kafe dostal až na druhý pokus“...

S pozdravom Janko Rozbora

ZDIEĽAŤ