Keď sa stretnú muzikanti (recenzia na CD „Ľudová veselica s Milanom Perným 1.“)

Už pri letmom prezretí zoznamu skladieb je zrejmé, že autor si nedal námahu  na objavovanie doposiaľ neohratých melódií a textov.  Na nosiči sa objavujú tie najznámejšie kúsky – tzv. odrhovačky, nad ktorými zväčša folkloristi a intelektuáli z desiatich kilometrov ohŕňajú nos. Má zmysel vôbec o takomto diele resp. slizkej komerčine písať recenziu ? Aké boli pohnútky autora urobiť toto dielo ? Ide autorovi iba o rýchle zbohatnutie a predvádzanie sa ?

Predsa som si ten nosič vypočul a skúsim zhrnúť najpodstatnejšie detaily. Pred samotným hodnotením hudby však skúsme aspoň zopár úvodných slov o hlavnom protagonistovi a myšlienke projektu.

Prestíž, sláva, zbohatnutie

Nuž, ak sa pozrieme na súčasné trendy a smery v hudbe ťažko si na takomto projekte založiť biznis. A to je zrejmé už pri letmom pohľade. Autor si nerobí ilúziu, že by si podchytil niekoho z mladých, nakoľko ich záber je na míle vzdialený od ľudovej tvorby. Stredná generácia je takisto na ľudovú tvorbu alergická, nakoľko isté senzuálne skupiny ju dostali do pozície slizkej komerčiny a všeobecne je tento štýl odmietaný. A buďme úprimní, jediní, ktorí by potenciálne mohli o  produkt prejaviť záujem sú ľudia v dôchodcovskom veku, ktorých ekonomický potenciál je mizivý.

Prečo teda tento krok ?

Sláva ? Asi ťažko, takých je veľa. Navyše, vďaka nemálo známemu českému TV médiu a vydavateľstvu sa trh s ľudovou tvorbou momentálne dostatočne presýtil.

Aký je teda úmysel tohto projektu ? Sám autor sa vyjadruje asi takto: Za hlavné poslanie a cieľ svojej činnosti si osvojil myšlienku neopakovateľným spôsobom dať do nového šatu notoricky známe piesne. Ide o piesne, ktoré sa vďaka spevníkom, učebniciam hudobnej výchovy a TV zábavných programoch rozšírili po celom Slovensku, no zaplatili za to svoju daň v podobe šedosti a strate identity.

Kto je vlastne hlavný protagonista ?

Keby sme sa nepoznali už dlhý čas, tak na prvý pohľad ide zrejme o ťažkú diagnózu. Sú typy ľudí, medzi ktoré patrí aj náš muzikant/vedec/a sobášny podvodník v jednej osobe.

Tí, ktorí nad nim zlomili palicu, asi nepochopili rozmer jeho osobnosti. Jeho názory a postoje niekedy vybáčajú z bežných štandardov a väčšinou sú nadčasové. Ako hudobníka si tohto človeka veľmi vážim. V 15. rokoch, čo je pomerne vysoký vek na začatie s hudbou, sa prihlásil na umelecký/hudobný odbor ZUŠ husle. Vydržal tam asi 4 roky. Už tam sa začal pohrávať s improvizáciou z čoho mali najmenšiu radosť učitelia ZUŠ-ky. Následne bez akejkoľvek odbornej pomoci sa  naučil hrať na 5-tich  hudobných nástrojoch. Akordeón, ktorý je jeho srdcovou záležitosťou v jeho rukách ožíva a počuť ho hrať a spievať piesne z jeho repertoáru je skutočným zážitkom.  Najzaujímavejšie je, že sa sústreďuje výhradne na ľudovú hudbu, i keď do svojich 15-tich ľudovky vyslovene neznášal. Asi pre 8 rokmi však od muzicírovania s miestnymi folklórnymi skupinami poskočil o hodný kus. Zistil, že má v sebe istú výrečnosť a charizmu, ktorá by sa dala zúročiť. Veď z dobrého pocitu sa človek neuživí. Nápad robiť starejšieho a muzikanta mu vyšiel o čom asi najlepšie svedčí každoročne jeho zaplnený diár s termínmi. Držím mu palce, aby záujem o jeho účinkovanie neustával, ba naopak, aby sa konečne okrem svadieb častejšie objavoval na verejných akciách.

CD Ľudová veselica

Čo by sa dalo napísať o  albume „Ľudová veselica 1“ ? Je to výber 15-tich najznámejších ľudových piesní v spojení s autorovou svojskou hrou na harmonike. Kto očakáva klasické tuc na dve či tri doby bude sklamaný.  Práve preto, aby to nebolo to, čo tu už bolo a možno aj z istých rodinkárskych pohnútok oslovil mladého bubeníka Lucasa Perného, aby vdýchol ošúchaným ľudovkám život a vložil do nich troška rebélie.  Živelný štýl famóznej hry Lucasa robí aj z obyčajného valčíka Rybička jeden krásny koncert. Lucasovou snahou a úlohou bolo pre typické slovenské odrhovačky vymyslieť netradičné rytmy. Podarilo sa.

Svojská úprava známej skladby Darmo sa na mňa do štýlu SKA je prvým príjemným úvodným prekvapením pri počúvaní CD. Vlajkovou loďou albumu sa stala pieseň Podaj milá rúčku na rozlúčku, ktorá vďaka obrovskej sledovanosti na portály youtube podnietila interpreta k ďalšej tvorbe. Za všetky skladby albumu treba spomenúť napr. chytľavú úpravu piesne Javorník javorník v štýle ethno. Skladba Nečakaj ma už nikdy v rytme tanga je povinnou súčasťou každého promotéra obdobných žánrov. Skladby Na Orave, Krčmárik, Keď som išiel išiel v štýle dance sú ďalším milým prekvapením, ktoré poslucháča stáva do pozoru. Ďalšie piesne boli upravené do rytmov ako dance polka, break beat, beat waltz a pod.. Pri prezretí obalu CD sa dozvedáme, že autor angažoval aj svojich vedeckých kolegov z univerzity a SAV, kde pôsobí.  Dance mix Biela ruža od DJ Válkyho je posledným príjemným prekvapením a dôstojným ukončením albumu. Za zmienku rovnako stojí, že mu pri tvorbe CD pomáhali aj  členovia hudobnej skupiny PROFIL. Duet sólového speváka Ing. Jána Žitňanského, PhD. spolu s Milanom ja ďalšou pridanou hodnotou CD. Záverom treba vyzdvihnúť aj kvalitný zvuk a mastering, ktorý urobil človek, ktorý Milana vlastne dokopal do nahrávania albumu. Tým človekom je klávesák a hudobný aranžér skupiny PROFIL Ján Walla.

Ak Vás recenzia zaujala teším sa na Vaše reakcie a hodnotenia, ktoré určite samotného interpreta posunú ďalej.

Zdroj: DK

ZDIEĽAŤ