Metalová opera

Laik by sa určite chytal za hlavu kebyže počuje že existuje zaradenie metalu aj do Metalovej opery. Metalová opera má s klasickou spoločné niektoré prvky, ktoré som už vysvetloval v minulom článku o Avantasii. Predovšetkým je to dej a stvárnenie postavy jedným spevákom a sú tam aj orchestrálne prvky…

Uvediem príklad v predchádzajúcom článku som písal o Avantasii a metalovej opere. A v tomto článku vám chcem troška priblížiť dej, teda o čom Avantasia spieva.

The Metal Opera: diel prvý
Hlavnou postavou je mladý Gabriel Laymann, ktorý je novicom v Dominikánskom kláštore v Mainzi v Nemecku. Píše sa rok 1602 a Gabriel sa spolu so svojím rádom podieľa na vtedy všade prítomnom hone na bosorky. Gabriel sa dostáva do rozporu s vlastným svedomím, keď sa stretáva so svojou nevlastnou sestrou Annou Held, ktorá je označená ako bosorka a čaká na svoj proces. Gabriel začína pochybovať a tak sa tajne vkradne do knižnice, kde sa dostáva k zakázanej knihe. Keď jeho mentor brat Jakob zistí, že z knihy čítal, uvrhne ho do žalára.
V žalári Gabriel stretáva starého Druida menom Lugaid Vandroiy. Druid rozpráva Gabrielovi o inej dimenzii, o svete fantázie nazvaného Avantasia. Tento svet je v nebezpečí. Druid učiní mladému Gabrielovi ponuku na záchranu jeho sestry pod podmienkou, že on pomôže zachrániť Avantasiu. Obom sa podarí z väzenia utiecť a Vandroiy zavedie Gabriela ku kamennému kruhu, kde je ukrytá brána medzi dimenziami. Vandroiy bránu otvára a posiela Gabriela do Avantasie.
Medzitým sa Mainzský biskup Johann Adam von Bicken spolu s bratom Jakobsom a vogtom (staronemecký výraz latinsky: advocatus, slovensky: kráľovský richtár, teraz právny zástupca) Falkom von Kronberg vydávajú do Ríma za Pápežom Clemensom VIII. Na cestu sa vydali spolu s knihou, z ktorej čítal aj Gabriel. Podľa starých dokumentov ide o knihu, ktorá je poslednou, siedmou časťou pečate, ktorá dopomôže svojmu majiteľovi k dokonalej múdrosti za predpokladu, že bude prinesená k veži, ktorá sa nachádza v samotnom centre Avantasie.
Po príchode do Avantasie stretáva Gabriel elfa menom Elderane a trpaslíka Regrina. Títo mu rozprávajú o boji proti mocnostiam zla, pápežovom pláne a dôsledkoch tohoto plánu. Ak by došlo k použitiu pečate, znamenalo by to koniec spojenia medzi oboma dimenziami s katastrofálnymi následkami pre oba Svety. Gabriel sa musí pokúsiť zabrániť použitiu pečate. K veži príde práve včas. Kým sa pápež rozpráva s Vnútorným Hlasom, podarí sa Gabrielovi pečať odcudziť. Využíva všeobecný chaos a knihu sa mu podarí priniesť do mesta elfov.

Toto bolo vlastne vysvetlenie deju z prvého albumu.  Typický laik keď počúva Avantasiu  alebo aj iné tak ani nevníma text ako skôr hudbu a tým mu uniká dej a absolútne potom nechápe pointu. 

The Metal Opera: diel druhý
Gabriel nie je spokojný, o Avantasii sa chce dozvedieť viac. Elderane ho posiela k Stromu Poznania. Pri Strome Poznania sa Gabriela zmocňuje vízia, v ktorej vidí brata Jakoba v mori plameňov trpieť. Elderan rozpráva Gabrielovi o Kalichu, ktorý sa nachádza v katakombách pod mestom Rím. V Kalichu sú uväznené mučené duše a je strážený beštiou. Gabriel sa ale nedá odradiť a spolu s Regrinom sa vydáva späť do materiálneho sveta. Nájdu Kalich a obrátia ho hore dnom, tak, aby mohli trápené duše uniknúť. Ich počínanie ale prebudí beštiu, ktorá na nich zaútočí. Útok si vyžiada trpaslíkov život, Gabriel stačí príšere uniknúť.
Gabriel sa vráti naspäť za Vandroiyom, ktorý už na neho čakal. Vandroiy svoje slovo dodrží a v noci vnikne do väzenia, aby oslobodil Annu. V žalári stretáva „očisteného“ Brata Jakoba, ktorý sa pokúša o to isté – oslobodiť zajatcov. Obaja sú odhalení. Falk von Kronberg je upovedomený o vniknutí do väzenia a ponáhľa sa, aby mohol oboch zatknúť. Strhne sa boj, v ktorom najskôr von Kronberg zabije Vandroiya, a následne je Jakobom umlátený k smrti. Anne sa podarí uniknúť a spolu s Gabrielom sa vydá na cestu do neznáma.

Teda ako vidíte Metalová opera má svoj dej aj postavy. 

V deji zohráva veľkú úlohu kresťanstvo, resp. katolícka cirkev. Postava katolíka ako Klement VIII. (ktorý skutočne sedel na pápežskom stolci od roku 1602) je charakterizovaná ako človek, ktorý si myslí, že ako jediný má nárok vedieť pravdu. Náboženskú obec sa snaží pre jej dobro držať v nevedomosti a pritom nie je schopný vnímať pravdu vďaka vlastnej zaslepenosti. Podobnú kritiku nachádzame v Sammetových dielach častejšie.

Ukážka z ich koncertu:

Avantasia: The Flying Opera – Another Angel Down

 

ZDIEĽAŤ