Šéfproducent vážnej hudby vydavateľstva Supraphon Matouš Vlčinský: „Edičný plán je veľmi dynamický organizmus.“

Šéfproducent vážnej hudby vydavateľstva Supraphon Matouš Vlčinský: „Edičný plán je veľmi dynamický organizmus.“
Ohodnoť tento článok

Náš rozhovor so šéfproducentom Supraphonu Matoušem Vlčinským sa venuje chystaným novinkám v produkcii vážnej hudby na rok 2015. Prvá otázka ale smeruje ešte do roku predchádzajúceho.

SUPRAPHON BLACK novéKtoré hudobné projekty patrili uplynulý rok k tým najzaujímavejším?

Vlčinský: Keď sa poobhliadnem za minulým rokom, rád by som vyzdvihol niekoľko zásadných projektov, ktoré zožali úspech nielen doma, ale i v zahraničí.

Minulý rok odštartoval dvoma zelenkovskými nahrávkami. Prvá skladba Sanctus et Agnus Dei, ktorú natočil ansámbel Collegium Vocale 1704, bola ocenená Zlatou ladičkou vo francúzskom časopise Diapason. Na druhom CD bola nahrávka Zelenkových Lamentací v podaní súboru Collegium Marianum. Táto nahrávka pre mňa osobne predstavuje jeden zo splnených snov.

Okrem barokovej hudby by som rád menoval i niekoľko ďalších nahrávok, ktoré sa môžu pochváliť výbornými recenziami zo zahraničia. Nadšené reakcie, predovšetkým v britskej tlači, priniesla nahrávka vokálneho súboru Martinů Voices,  čím sme aspoň sčasti splatili dlh voči skladateľovi Janu Novákovi. Iným, nemenej úspešným počinom, bola nahrávka Smetanova tria pod taktovkou klavírneho tria Dmitrije Šostakoviče a Klavírní trio a moll Maurice Ravela. Po desiatich rokoch sme zavŕšili úctyhodný projekt s klaviristkou Jitkou Čechovou – kompletnú nahrávku klavírnej tvorby Bedřicha Smetany. Myslím, že táto nahrávka môže pritiahnuť pozornosť ďalších klaviristov a koncertných usporiadateľov ku „klavírnemu Smetanovi“, ktorý sa neprávom drží v tieni svojich slávnejších súčasníkov.

Občas sa pustíme aj na pole crossoveru. V tomto prípade stojí za zmienku nahrávka Gipsy Fire huslistu Pavla Šporcla, ktorá nadväzuje na jeho projekt Gypsy Way. Táto nahrávka je nielen veľmi vydarená, ale z pohľadu predaja i veľmi úspešná. A tak to má byť.

Vydavateľstvo Supraphon sa pravidelne venuje prezentácii mladých umelcov. Aké osobnosti ste vďaka novým nahrávkam už vyslali do hudobného sveta?

Vlčinský: Supraphon sa mladým umelcom venuje už niekoľko rokov. V roku 2014 sme vydali dve CD debutujúcich inštrumentalistov; Jiří Vodička prišiel s projektom Violino Solo, na ktorom nájdeme virtuózny husľový repertoár od Bacha cez Paganiniho až po Eugena Ysaÿe. Druhou supraphonskou debutantkou bola klaviristka Veronika Böhmová s vynikajúcou nahrávkou diela Sergeje Prokofjeva a Igora Stravinského.

Ktoré projekty patrili v roku 2014 k tým „najväčším“, či už z hľadiska náročnosti realizácie alebo ich ocenenia vo svete?

Vlčinský: Tým najnáročnejším bol jednoznačne projekt, ktorý sme v spolupráci s Českým rozhlasom plánovali niekoľko rokov. Ide o novú nahrávku Glagolské mšeVečného evangelia Leoše Janáčka. Táto nahrávka pochádza z dielne Symfonického orchestra Českého rozhlasu s dirigentom Tomášem Netopilem. Veľký podiel na jej úspechu má Pražský filharmonický zbor so zbormajstrom Lukášem Vasilkem a samozrejme i sólisti. CD získalo celý rad skvelých recenzií, vrátane ocenenia Editor’s Choice v prestížnom časopise Gramophone.

Okrem toho sme minulý rok „zlízali smotanu“ za jednu nahrávku ešte z predošlého roku: Pavel Haas Quartet s violončelistom Danjulem Ishizakou získali za CD s hudbou Franza Schuberta už po tretí raz najprestížnejšie svetové ocenenie v rámci klasickej hudby – cenu Gramophone Award. To je absolútne skvelé a jedinečné…

Aké dôležité sú v dnešnej dobe pre Supraphon ocenenia a recenzie vašich nahrávok?

Vlčinský: To, o čo snažíme a čo považujeme za najdôležitejšie, je vytvárať podmienky, aby mohli vznikať po všetkých stránkach skvelé nahrávky, čiže z hľadiska dramaturgie, technickej a tiež interpretačnej kvality. Hodnotenie jednej nahrávky býva v dvoch rôznych časopisoch sem-tam úplne protichodné. Obaja recenzenti pritom môžu mať pravdu, iba hodnotia odlišné atribúty nahrávky. Snažím sa toto „známkovanie“ nepreceňovať a ponechať si vlastný názor. Na druhej strane, ak nahrávka získa výbornú recenziu v prestížnom periodiku, akým je povedzme britský Gramophone, má to nepochybne veľký vplyv na jej predajnosť a rovnako sa tým zviditeľňuje Supraphon na medzinárodnej scéne.

Čo plánuje redakcia vážnej hudby pre rok 2015? Aké projekty by ste rád zmienili?

Vlčinský: Rok 2015 je ešte iba na začiatku a my už máme podaktoré nahrávky dokončené, respektíve vo fáze posledných úprav. V posledných rokoch totiž dozrela mladá generácia výrazných interpretov s osobitným pohľadom na repertoár, má k nemu čo povedať a prináša opäť niečo nové. Čaká nás niekoľko hviezdnych momentov. Pavel Haas Quartet natočil obe kvartetá Bedřicha Smetany a táto nahrávka vyjde už v apríli. S radosťou priznávam, že mnoho zahraničných distribútorov toto CD s nadšením očakáva. Ďalším slávnym menom je huslista Josef Špaček. Dohodli sme sa na nahrávaní troch zásadných koncertných diel českých skladateľov. Budú to: Dvořákův Houslový koncert a moll, Sukova Fantazie g moll a Janáčkův koncert „Putování dušičky“. Nesmierne ma teší, že na nahrávke sprevádza Josefa Špačka „jeho“ Česká filharmonie so šéfdirigentom Jiřím Bělohlávkem. Úprimne, lepšie spojenie si ani nedokážem predstaviť.

A prezradiť môžem ešte dva atraktívne spevácke projekty.  Jedným z nich je nahrávka Janáčkovy Moravské a Ukvalské lidové poesie v písních v interpretácii skvelej sopranistky Martiny Jankové s klaviristom Ivo Kahánkem. Nie je tajomstvom, že obaja umelci pochádzajú zo Sliezska – teda z kraja, ktorý je neodmysliteľne spätý s tvorbou Leoše Janáčka a s týmito piesňami. Na nahrávke sa ako hosť predstaví i barytonista Tomáš Král.

Druhým speváckym CD bude nový projekt Dagmar Peckové nesúci kontroverzný názov Hříšnice. Naša úspešná mezzosopranistka ho zrealizovala v spojení so Slovenskou filharmóniou a temperamentným dirigentom Aleksandarem Markovićem.

Poslucháči si už zvykli na zaujímavý supraphonský rad s podtitulom Hudba Prahy 18. století. Budete v nej pokračovať aj v roku 2015?

Vlčinský: Máme v pláne vydať dve nové nahrávky.  Jednou z nich budú sonety pre klávesové nástroje Jiřího Antonína Bendy v kombinácii s jeho piesňami. Za týmto projektom stojí cimbalistka Edita Keglerová a sopranistka Ivana Bilej Brouková, ktorým Supraphon pripomenie i 220. výročie Bendyho úmrtia. Už niekoľko rokov máme v pláne aj realizáciu nahrávky pozoruhodného lutnistu Jana Čižmáře, ktorá sa zameria na repertoár z veľmi zaujímavej a bohatej lobkovickej zbierky. Je v nej veľa krásnych skladieb pre lutnu, ktoré ešte nikdy neboli nahrávané.

Predstaví Supraphon aj nejakých mladých umelcov, ktorí sa chystajú nahrať svoj debut?

Vlčinský: Edičný plán je veľmi dynamický organizmus a záleží od mnohých faktorov, ktoré projekty sa napokon podarí zrealizovať a dotiahnuť až do fázy vydania. Takže: pokiaľ sa podarí to, čo máme v pláne, môžeme sa tešiť na nový počin organistky Kateřiny Chrobokové a rokujeme aj o nahrávke z komorného diela Petra Ebena v interpretácii skvelého Eben Tria. Mená hobojistu Viléma Veverky či hornistu Přemysla Vojty síce nepatria tak celkom do kategórie debutantov, ale na ich nové nahrávky sa môžu priaznivci klasickej hudby tešiť tiež.

Záverečná otázka bude zrejme trochu neľahká. Aký je osobný tip šéfproducenta redakcie vážnej hudby: Máte medzi týmito projektmi svojho favorita?

Vlčinský: To predsa nemôžem prezradiť. Verím, že každá z pripravovaných nahrávok prinesie záblesk tej krásy a kúzla, aké dokáže ponúknuť len muzika. Potom už bude závisieť iba na poslucháčoch, čo ich zaujme. Som presvedčený, že medzi pripravovanými nahrávkami si ale každý nájde to svoje.

Interview priniesla Adriána Čahojová.