Hudobný príbeh: O koľko ďalších vecí prichádzame ponáhľajúc sa životom?

0
32
views

Vo Washingtone DC, pri stanici metra, za chladného rána januára 2007 muž s husľami hral Bachove skladby asi 45 minút. Počas tejto doby, približne 2000 ľudí prešlo stanicou, väčšina z nich šla do práce. Asi po 4 minútach si muž stredného veku všimol, že tam hudobník hra. Spomalil a zastavil sa na pár sekúnd, a potom sa ponáhľal za svojimi povinnosťami. O štyri minúty neskôr dostal huslista svoj prvý dolár. Žena hodila peniaze do klobúka a bez zastavenia pokračovala v chôdzi. O 6 minút sa istý mladý muž  oprel o stenu a počúval,  potom pozrel na hodinky a odišiel.

O desať minút, trojročný chlapec  zastavil, ale jeho matka ho ťahala rýchlo za sebou. Chlapec sa zastavil znovu, chcel pozerať na huslistu, ale matka ho postrčila, tak dieťa muselo pokračovať v chôdzi, hoci hlavu malo otočenú po celú dobu. Toto sa opakovalo s niekoľkými inými deťmi, ale každý rodič – bez výnimky –  nútil svoje dieťa pohybovať sa rýchlo ďalej. O štyridsaťpäť minút: Hudobník hrá nepretržite. Len šiesti ľudia zastavili a počúvali na krátku dobu. Asi dvadsiati dali peniaze, ale pokračovali v chôdzi svojim obvyklým tempom. Muž získal celkom 32 dolárov. Po hodine skončil a nastalo ticho. Nikto si to nevšimol a nikto tlieskal. Žiadne uznanie vôbec nič.

Nikto to nevedel, ale huslista bol Joshua Bell, jeden z najväčších hudobníkov na svete. Hral jedny z najťažších skladieb, aké kedy bolo napísané, na husliach v hodnote $ 3,5 miliónov dolárov. Dva dni predtým, Joshua Bell vypredal divadlo v Bostone, kde na miestach v priemere za $ 100, sedeli ľudia a počúvali ho hrať rovnakú hudbu. Toto je pravdivý príbeh. Joshua Bell, hral inkognito v DC stanici metra, táto akcia bola organizovaná Washington Post ako súčasť sociálneho experimentu o vnímaní, vkuse a prioritách ľudí.

Tento experiment si kládol niekoľko otázok: Sme schopní vnímať krásu aj vo verejnom priestranstve, v nevhodnú dobu? Ak áno, vieme sa zastaviť a oceniť ju? Vieme rozpoznať talent v neočakávanom kontexte? Jedným z možných záverov tohto experimentu by mohlo byť toto:  Ak nedokážeme na chvíľu zastaviť a vypočuť si jedného z najlepších muzikantov na svete, hrať jedny z najlepších hudobných skladieb aké kedy boli napísané, na jednom z najkrajších nástrojov, aký bol kedy vyrobený … O koľko ďalších vecí prichádzame ponáhľajúc sa životom?